Protimonopolní úřad Slovenské republiky je nezávislý ústřední orgán státní správy Slovenské republiky pro ochranu hospodářské soutěže a koordinaci státní podpory. Úřad zasahuje v případech kartelů, zneužití dominantního postavení, vertikálních dohod, kontroluje koncentrace, které splňují kritéria oznamování a posuzuje jednání orgánů státní správy a samosprávy v případě, že se dopustí omezení soutěže, a také zabezpečuje ochranu hospodářské soutěže v oblasti státní podpory. Protimonopolní úřad SR aplikuje kromě slovenského i evropské soutěžní právo. V rámci Evropské sítě pro hospodářskou soutěž (ECN) plní úkoly, které vyplývají SR z členství v Evropské unii.
V době krize, kterou s sebou přinesla pandemie koronaviru, občané Slovenské republiky více než jindy ocení bezprostřední finanční pomoc státu v rámci jeho podpůrných schémat. Management schémat finanční pomoci není úplně triviální mechanismus a vyžaduje podporu informačního systému.
Takový systém jsme vytvořili v roce 2014 pro Ministerstvo financí SR a nazývá se Informační systém pro evidenci a monitorování pomoci (IS SEMP). Později řízení celé agendy přešlo pod Protimonopolní úřad SR. Díky IS SEMP mají jednotlivé orgány státní správy a veřejnost k dispozici potřebné nástroje k poskytování státní podpory.
Jelikož Protimonopolní úřad SR je na základě zákona koordinátorem pomoci, práce s informačním systémem IS SEMP patří k denní agendě jeho zaměstnanců. Díky tomuto řešení, které plně podporuje digitální transformaci, se výrazně zefektivnil proces vyřizování žádostí o minimální pomoc.
IS SEMP plní funkci centrálního registru v souladu se zákonem o státní podpory. Obsahuje údaje o poskytnuté státní podpoře a minimální pomoci ve Slovenské republice. Přístup do tohoto systému mají kromě koordinátora i poskytovatelé pomoci, resp. vykonavatelé schémat, a veřejnost.
Uživatelský a funkční rozvoj řešení IS SEMP přinesl:
Díky dodanému řešení splňuje Protimonopolní úřad SR legislativní požadavky, v rámci kterých je stát podle nařízení Evropské unie od roku 2016 povinen udržovat registr státní podpory a minimální pomoci a jeho informace následně zpřístupňovat veřejnosti na internetu.
Zaměstnanci Úřadu práce, sociálních věcí a rodiny (ÚPRSVaR) měli každý měsíc povinnost manuálně zaznamenávat přes 1 000 záznamů o příjemcích a jednotlivých případech poskytnuté pomoci do vlastního informačního systému. Tuto jistou povinnost však měli i vůči MF SR, kdy bylo potřeba zapisovat tytéž informace i do systému pro sledování státní a minimální podpory.
IS SEMP je komplexním řešením pro správu a monitorování minimální a státní podpory. Jeho implementací jsme veřejnosti zpřístupnili informace o poskytované pomoci prostřednictvím webového portálu, díky čemuž jsou zainteresované osoby v reálném čase informovány o průběhu jejího poskytování. Řešení zároveň zvyšuje efektivnost kontrolních mechanismů nad celým procesem.
Nasazením informačního systému jsme mimo jiné zajistili:
Díky námi dodanému systému dokázalo MF SR splnit legislavivní požadavky, kdy je stát podle nařízení Evropské unie od roku 2016 povinen udržovat registr státní podpory a jeho informace následně zpřístupňovat veřejnosti na internetu. Projekt jsme dodali v březnu 2014.