Během posledních měsíců vyskakuje GDPR na firmy téměř ze všech stran. Ty už buď začaly v tomto směru jednat, nebo se domnívají, že do 25. května 2018 zůstává hodně času. GDPR však sebou přináší komplexnější změny v oblasti podnikových systémů, proto je na čase zpozornět a začít se mu věnovat aktivně.
Už koncem května 2018 nabude na účinnosti největší evropská regulace v ochraně osobních údajů GDPR (General Data Protection Regulation). Vztahuje se na všechny podnikatelské subjekty, které během své působnosti přišli nebo přicházejí do kontaktu s osobními údaji svých zákazníků, obchodních partnerů či zaměstnanců – v praxi se tak dotýká téměř každé jedné firmy.
Co může být větší motivací na zavedení opatření k GDPR, jako snaha vyhnout se pokutě ve výši 20 000 000 eur? Ne, v počtu napsaných nul jsme se bohužel nespletli. Nedodržení nově stanovených nařízení může firmám vysloužit pokutu, jejíž maximální výška může být přímo likvidační. Ta se bude pohybovat buď ve výši 4 % z celkového ročního obratu firmy nebo se může vyšplhat až na neuvěřitelných 20 milionů eur.
Nová regulace upravuje, mimo jiné, procesy týkající se získávání, zpracování a uchovávání dat o zákaznících. Ty se v moderních firmách zaznamenávají a řídí pomocí CRM řešení, která slouží jako centralizované úložiště důležitých obchodních informací. Navíc, práce s marketingovými nástroji sloužícími na zasílání mailingových kampaní či automatizaci marketingu je v mnoha případech spojena s CRM, kdy marketingové oddělení pracuje přímo s daty v CRM. GDPR proto přináší dalekosáhlé důsledky pro marketingové pracovníky, obchodníky a osoby přicházející do styku s osobními údaji.
Společnosti, které na zpracování zákaznických dat používají o něco těžkopádnější způsob – tedy zaznamenávají zákaznické a obchodní informace do souborů typu Excel – budou od momentu vstupu GDPR více tlačeni k přechodu na využívání technologií, jakými je právě systém pro řízení vztahů se zákazníky.
Pro mnohé společnosti může takový krok představovat značnou počáteční investici, avšak zefektivnění obchodních procesů, zvýšení kvality vztahů se zákazníky a rychlou návratnost investice můžeme zařadit mezi hlavní důvody, proč tuto IT transformaci stojí zato zvážit.
Pro většinu společností může být obtížné zorientovat se v množství pravidel, které s sebou GDPR přináší. Dvojnásobně to platí pro oblast IT a podnikových systémů, kde je celý proces časově náročnější a častokrát vyžaduje komplexnější změny. Pokud jste ještě neudělali první krok a květnový deadline vám pomalu klepe na dveře, hravě vám díky našim implementačním zkušenostem pomůžeme dosáhnout toho, aby byly vaše podnikové systémy v souladu s GDPR.
Autor článku: Michaela Magátová