Během 13-17. března se v Lisabonu konal 8. ročník konference extremeCRM, setkání zákazníků a partnerů Microsoftu věnujících se řešením založených na Dynamics CRM.
V době, kdy u nás teprve doznívala zima, se Lisabon rozhodně vyplatilo navštívit i kvůli teplému jarnímu počasí a kouzelné atmosféře města. Ten pracovní důvod nebyl ale o nic méně zajímavý a zábavný. Bylo to velmi inspirativních a podnětných 5 dní, z nichž bych rád vybral pár klíčových „takeaways“:
První postřeh – člověk se přihlásil na konferenci extremeCRM, ale přišel na konferenci extreme365 🙂 Několik měsíců tu máme „staronový“ Dynamics 365 a Microsoft i zde potvrdil, že platforma byznys aplikací Dynamics 365 je pro něj klíčová a intenzivně investuje do jejího rozvoje.
Ještě v tomto pololetí nás čeká evedení Business Edition, která chce agresivně zaútočit na segment malých a středních firem – cenou, jakož i „zjednodušenou“ funkcionalitou, přizpůsobenou jejich potřebám. Těším se, protože pro jakoukoliv „malou“ firmu vznikne velmi zajímavé a komplexní řešení Office365 + Dynamics365, perfektně propojené, dostupné i z mobilního zařízení a nebude k tomu zapotřebí ani jeden vlastní server (a skoro jsem měl na jazyku, že ani jeden ajťák 🙂 )
Customer Insights a s nimi související Relationship Insights jsou mé dvě nové oblíbené „buzzwords“. Jednak jsou z kategorie nepřeložitelných, ale hlavně dobře vystihují, o čem by dnes mělo být moderní CRM – inteligentně a účelově sbírat, analyzovat a zobrazovat důležité údaje o zákaznících či prospektech. Důležité je přitom to „inteligentní„, protože nová funkcionalita má využívat strojové učení a algoritmy pro poskytování pokud možno opravdu relevantních výstupů.
Co to znamená v praxi? Například chytré (a automatické) rozpoznání, že vám přišel e-mail od stávajícího zákazníka, který v něm vyjadřuje výhrady k nějaké službě nebo e-mail od neznámé osoby, žádající bližší informace o produktu. To první se automaticky vyhodnotí jako nový servisní požadavek pro stávajícího zákazníka a to druhé jako nový lead pro daný produkt. A vyskočí to na vás rovnou na dashboardu a pěkně graficky 🙂
Poslední klíčový postřeh je pro mně trošku smutný, ale zároveň motivační. Máme my na Slovensku a v České republice ještě co dohánět! Přinášení inovativních funkcí v takovém tempu a množství, to vyžaduje velmi agilní vývoj produktu a jeho zpřístupnění zákazníkům. Bez cloudu by to nebylo možné – neumím si představit, jak by jakýkoliv zákazník řešil každé čtvrtletí nebo pololetí nasazení nové aktualizace. V onlinovém prostředí je vše zajištěno – řekněme že samo – a nové funkce se zpřístupňují kontinuálně. Pokud chci mít jako zákazník opravdu moderní řešení obsahující stále zajímavější nové funkce, je pro mě nejpohodlnější a nejlevnější cestou využívat cloud.
Mnozí dnes staví argumentaci ve prospěch cloudu na snížení IT nákladů a oproštěni IT provozu. Omyl. Skutečná síla cloudu je v dynamice, dostupnosti a propojení služeb, které nabízí a v on-premisovom prostředí by byly jen velmi náročně dosažitelné.
Letos se poprvé konference zaměřila i na zákazníky, kterým byly věnovány poslední dva dny. Pevně věřím, že se tam příští rok uvidíme a budete to moci vidět na vlastní oči 🙂
Richard Sládek