Naši kolegové odvádějí kvalitní práci, která by neměla zůstat bez povšimnutí. Nahlédněte společně s námi do zákulisí Millennia a seznamte se s kolegy. Jako první jsme si na mušku vzali naši test analytičku Katku, se kterou jsme si popovídali o důležitosti testování softwaru, ale také o tom, co ji na její práci nejvíce baví.
Millennium je součástí partnerského programu mezinárodní neziskové organizace ISTQB. Program spojuje společnosti, které kladou důraz na kvalitní testování a jejichž cílem je sladění kvalifikace jejich zaměstnanců s mezinárodními standardy. Tomuto partnerství předcházelo získání základního stupně ISTQB certifikace, na který se náš tým testerů dlouhodobě připravoval.
Praxe ukazuje, že zejména vedení velkých společností si dnes uvědomuje důležitost testování softwaru. Naopak, ve středních a menších společnostech stále často převládá přesvědčení, že je výhodnější za testování ušetřit finance. Katka, jako jedna z našich Test analytiček, se prioritně věnuje testováním řešení pro zákazníky z bankovního sektoru.
Na toto téma se už dlouhá léta vedou různé diskuse. Byla bych však raději, kdybychom se nemuseli zabývat tím, proč je testování důležité, ale tím, jak jej zlepšovat. Dnes už téměř všichni touží po kvalitě. Podle Google Trends se v zahraničí stále častěji vyhledává výraz „best“ jako „cheap“. Testování jako součást projektu také pomáhá přinášet kvalitu a co nejlepší řešení. Pokud tento podpůrný nástroj zákazník vynechá, vystavuje se možnému riziku – finance vynaložené na úpravu řešení v ostrém provozu se mohou vyšplhat do mnohem vyšších číslic, než by byla částka testování v procesu tvorby. Nemluvě o tom, že netestované řešení by v některých případech mohlo představovat i reputační riziko, způsobit porušení legislativy či únik citlivých dat.
Oblast testování jsem původně vnímala jako „vstupní bránu do IT“. Během mých prvních projektů jsem měla možnost spolupracovat s opravdu chytrými testery s profesionálním přehledem Uvědomila jsem si, že kvalita řešení roste tehdy, když ji věnujeme pozornost a systematicky ji měříme. Líbí se mi i to, když díky mé jednoduché doplňující otázce ke specifikaci dokážeme s kolegy včas odhalit případné nedostatky. A to často jen proto, že tester se na věci dívá jinak než analytik. Nalezení i triviální chyby a její následná oprava dokážou zákazníkovi ušetřit nejen peníze, čas, ale někdy i nervy. 😊 Naopak, občas je pro mě náročné reportovat nedostatky tak, aby to nevyznělo jako kritika práce mých kolegů. Ani stroj by práci neudělal bez chyb. Jelikož my jsme „jen“ lidé, kteří se dokáží zmýlit, je přirozené, že se během vývoje řešení objeví nedostatky. Mám však to štěstí, že mí kolegové jsou otevření, všechno si umíme hned vydiskutovat a vyřešit.
Naučila mě, že testování není možné provádět jako samostatnou aktivitu. Komunikace s týmem je nezbytným nástrojem pro dobře otestované řešení, co jsem již zmínila. Velmi často komunikuji s naší další testerkou Luckou, s našimi analytiky, programátory, ale také přímo se zákazníkem. Pokud mi např. programátor po opravě chyby přiblíží, jak postupoval, je pro mě pak jednodušší navrhnout testovací scénář pro re-test.
Den začínám kávou, buď doma nebo v naší office kuchyňce s kolegy. 😊 Na pravidelném ranním stand-upu si s kolegy řekneme, na čem jsme pracovali předchozí den a čemu se budeme věnovat dnes, zda nás něco neblokuje v práci. Pokud se něco vyskytne, ihned spolu hledáme řešení. Následně začínám s testováním podle priorit – tehdy si na Teams nastavím status „Nerušit“, abych se mohla plně soustředit. Odpoledne připravuji testovací scénáře pro funkcionality, jejichž implementace nás teprve čeká. Často se připojuji i na workshop se zákazníkem, během kterého můžu lépe navnímat jeho požadavky.
Záleží na typu testeru – jiné předpoklady se vyžadují od testu analytika, manuálního testeru či testeru který se věnuje automatizaci. Avšak každý z nich by měl mít určitě smysl pro detail, logické myšlení a pohled „outside the box“. Častokrát musí být velmi trpělivý při hledání nedostatků a svoji práci dělat systematicky. Tester se neobejde bez komunikace ať už v rámci interního týmu nebo přímo se zákazníkem. Správnými otázkami se umí dopracovat k rychlému vyřešení případného problému. Velmi důležité je také to, aby se díval na řešení „očima zákazníka“, protože dobrý tester není jen ten, který najde nejvíce chyb. Dobrý tester je ten, který přispěje svojí prací k tomu, že na konci projektu je zákazník spokojen.
Děkuji ti, že jsi nám poodhalila práci test analytika a ať se ti i nadále daří.
Bližší informace o otevřených pozicích naleznete na naší webové stránce v části Kariéra.
Přemýšlíte nad digitalizací vašich firemních procesů a hledáte spolehlivého IT partnera? Neváhejte nás kontaktovat. Náš tým si společně s vámi projde vaše požadavky a navrhne nejvhodnější řešení.