Digitální transformace se stala hnací silou byznysu a neustále nabírá na své důležitosti. Minulý rok ovlivnila směřování mnoha společností velmi rychlým tempem a jinak tomu nebude ani letos. Moderní technologie mění podnikání. Kdo chce obstát v silném konkurenčním boji, měl by využít příležitostí, které digitalizace nabízí.
Světová analytická společnost Gartner řadí digitální transformaci mezi klíčové priority, které budou ovlivňovat postavení společností na trhu i v příštích letech. Předpokládá se, že v roce 2024 by mělo mít až 75% firem vypracováno komplexní plány implementace digitální transformace.
„Generální ředitelé si uvědomují, že musí rychleji najet na digitální transformaci jejich byznys procesů a hledají přímější digitální cesty, jak se spojit se svými zákazníky,“ říká David Groombridge, viceprezident společnosti Gartner.
Výzkum společnosti Gartner dále předpovídá nejvyšší míru růstu rozpočtů na IT za poslední desetiletí, a to o 3,6% vyšší než v roce 2021. IT inovace v konečném důsledku zvyšují flexibilitu firem, zlepšují obchodní výsledky a klientům zajišťují lepší a komplexnější servis. V následujícím období se také očekává, že se firmám podaří snížit své provozní náklady až o 30% díky správným technologiím a efektivněji prováděným procesům. K tomu, aby se tak stalo, se potřebují společnosti v rámci svých byznys plánů zaměřit více na zmiňovanou digitalizaci.
Gartner přichází se seznamem strategických technologických trendů pro rok 2022, které podporují digitalizaci v podnikání:
Studie ukazují, že do roku 2025 budou cloudové platformy základem pro více než 95% nových digitálních projektů. V roce 2021 to bylo méně než 40%.
Cloudová řešení pomáhají zefektivňovat byznys i mnoha našim zákazníkům. Řadí se mezi ně lídr na slovenském pivním trhu, společnost Heineken, u kterého cloudová aplikace digitalizovala interní procesy. V developerské a stavební společnosti YIT cloudové řešení zefektivňuje evidenci smluv a automatizuje proces jejich tvorby. Společnost Motor-Car, která zajišťuje prodej a servis vozidel, provozuje v cloudu prodejní portál www.motor-car.sk. Další úspěšné projekty můžete nalézt v našich referencích.
Náš tým se věnuje také tvorbě aplikací postavených na cloudové službě Microsoft Power Apps, která je součástí platformy Microsoft Power Platform. Aplikace vytvořené na Power Apps automatizují pracovní postupy, rychle zvyšují efektivitu firem, zjednodušují interní administrativu a dokážou vyřešit mnoho pracovních činností v relativně krátké době. Power Platform patří mezi „low-code“ platformy, které ovlivní další vývoj aplikací.
Gartner Magic Quadrant uvádí společnost Microsoft jako lídra v oblasti aplikačních „low-code“ platforem. Přestože „low-code“ platforma stále vyžaduje do určité míry znalost aplikačního vývoje, zkracuje čas tvorby běžných funkčností, které by vývojář musel mnohokrát pracně programovat.
Podle studií společnosti Gartner bude do roku 2024 až 75% velkých společností používat nejméně čtyři systémy zaměřené na „low-code” vývoj, aby si zachovaly flexibilitu v byznysu.
Do roku 2025 bude generovat 10% společností, které zavedou do svých procesů umělou inteligenci, alespoň třikrát větší hodnotu ze svého úsilí v oblasti AI než 90% ostatních společností, které tak neučiní.
Umělá inteligence pronikla už téměř do každé oblasti našeho života. Je součástí nástrojů, se kterými pracujeme denně – od hlasových asistentů přes překladače do cizích jazyků až po nástroje, které nám umožňují získávat strukturovaná data z obrázků. Pohání také mnohé robotické automatizované procesy, které usnadňují práci v administrativě, logistice, účetnictví nebo HR.
Naše mateřská firma Soitron pomáhá zákazníkům automatizovat procesy i pomocí umělé inteligence. Ve společnosti Kofola zautomatizovala opakované administrativní činnosti dodáním softwarového řešení (RPA). Tento „softwarový robot v cloudu“ ušetří IT oddělení až 1 měsíc rutinní práce ročně. Rutinní zadání provádí dvakrát rychleji než člověk a garantuje minimální chybovost.
Tento model podnikání vychází ze dvou odlišných oblastí. Zaměstnanci, kteří začali pracovat na dálku v důsledku onemocnění COVID-19, potřebovali jiné nástroje a zvýšenou flexibilitu. Nákupní rozhodování zákazníků zase stále častěji začalo ovlivňovat online prostředí.
Distribuované podnikání odráží obchodní model založený na digitálních prvcích s cílem zlepšit zkušenosti zaměstnanců, digitalizovat spotřebitelské interakce s firmami a budovat zkušenosti s produktem. Distribuované podniky slouží lépe potřebám zaměstnanců, kteří preferují hybridní způsob práce a spotřebitele, kteří mají stále vyšší poptávku po virtuálních službách. Např. Merrill Lynch, divize americké banky, využívá geolokaci k tomu, aby umožnila klientům najít nejbližšího finančního poradce.
Hybridní způsob práce se stal realitou ve většině společností, ve kterých lze spolupracovat na dálku. „Požadavky zaměstnanců se nenávratně změnily. Více než 80% manažerů očekává po skončení pandemie flexibilnější pravidla týkající se práce z domova a více než 70% zaměstnanců je plánuje využít,“ prezentoval Jared Spataro, Corporate Vice President for Microsoft 365.
Za poslední dva roky přibylo do služby Microsoft Teams více než 100 nových funkcí, které byly vytvořeny za účelem získání mimořádné flexibility. Microsoft Viva představuje první integrovanou zaměstnaneckou platformu, která je navržena pro hybridní práci. Teams a Viva společně poskytují technologickou platformu, která spojuje lidi a pomáhá jim efektivně pracovat z kteréhokoli místa. Další platformou podporující online spolupráci je Microsoft Loop, která byla koncem listopadu oficiálně ohlášena jako nejnovější aplikace v Microsoft 365.
Správně uchopená automatizace dokáže obecně přinést až 80% zefektivnění firemních procesů.
Poptávka po umělé inteligenci, IoT technologiích, strojním učení či automatizaci robotických procesů se neustále zvyšuje. Pokud však tyto technologie firmy nekombinují správným způsobem, nejsou schopny řešit specifické problémy a přinášet firmám skutečnou hodnotu. V souvislosti s tím vzniká nová potřeba – hyperautomatizace.
Hyperautomatizace však není jen o technologiích. Společnost Gartner ji definuje jako nikdy nekončící proces a disciplinovaný přístup, který firmy používají k rychlé identifikaci, prověření a automatizaci co největšího množství byznys a IT procesů. K tomu nestačí jen jedna technologie, ale několik technologií, které jsou navzájem propojeny a vzájemně se podporují.
Data v sobě ukrývají vysokou hodnotu. Avšak mnohé společnosti mají důležité údaje uložené pouze v jednom systému a nevyužívají je efektivně. Datová struktura integruje data napříč různými platformami a uživateli, díky čemuž jsou data dostupná všude, kde jsou potřebná. Do roku 2024 koncept Datové struktury až čtyřnásobně zvýší efektivitu využívání údajů a zároveň sníží správu údajů řízenou lidmi na polovinu.
Dátová štruktúra – shromažďuje a analyzuje všechny formy metadat, konvertuje pasivní metadata na aktivní metadata, vytváří a upravuje znalostní grafy, jiné.
Společnost Gartner poukazuje i na další klíčové pilíře, které ovlivní podnikání v příštích letech.
Zdroj: Gartner
Chcete začít s digitalizací vašich firemních procesů a nevíte, jak na to? Neváhejte nás oslovit s vašimi požadavky. Krok po kroku vás provedeme digitáni transformací.